Een groot onderdeel van het programma zijn de zeecontainervoorstellingen. Vijftien voorstellingmakers kregen een zeecontainer tot hun beschikking en pas wanneer je er een aantal bezocht hebt, besef je je pas hoeveel er mogelijk is. Hier een aantal aanraders:
Door Marijke Phoa
Het Over het IJ festival is neergestreken in Amsterdam-Noord. Tussen de roestige loodsen en de stapels verdwaalde pallets op de NSDM-werf zijn verschillende theatermakers en performers hier nog tot en met 12 juli te vinden. Een groot onderdeel van het programma zijn de zeecontainervoorstellingen. Vijftien voorstellingmakers kregen een zeecontainer tot hun beschikking en pas wanneer je er een aantal bezocht hebt, besef je je pas hoeveel er mogelijk is. Hier dan ook een aantal aanraders.
In een ‘reïncarnatie van Shakespeare’s Globe’ probeert theatermaakster Anne Stoop een bondige versie te tonen van Hamlet. Een theaterstuk van 7 uur terugbrengen naar 15 minuten brengt uiteraard zo zijn creatieve spanningen met zich mee, helemaal wanneer Stoop een kookwekkertje zet. Het zorgt voor een stuk dat Hamlet in een ander daglicht zet, bezoekers op het verkeerde been brengt en theatermakers een zeecontainer van herkenning biedt.
Freek en Petra bestuderen en bevragen het publiek in Hoe heet je, waarna hun bevindingen gepresenteerd worden op de witte wanden van de container. Binnen no-time weet je de meest intieme details over je mede-containeroccupant en kan je teruglezen wat jouw voorgangers hebben gezegd. Acht mensen hebben hun teennagels rood gelakt, de meestvoorkomende plek waar men voor het laatst seks heeft gehad is in bed en Francis heeft haar moeder verloren, maar hield wel van haar.
Carla Róisìn – Posthuman: all that glitters
In een container die haast als een neergestort ruimteschip aandoet heeft Carla Róisìn een wereldvreemde voorstelling gemaakt. Onder live begeleiding van electronische muziek van Stephan Raidl ontwaken de dansers als het ware en verwonderen zij zich over de wereld waar zij zich nu in bevinden. Op de tast verkennen zij de wereld en met de tast zoeken zij comfort bij elkaar.