OUT LOUD studio is pas een paar maanden bezig maar lanceert nu al haar eerste zine, een tijdschrift vol kunst, interviews en sterke vrouwen. Wij gingen in gesprek met de oprichtster, Laura van Dixhoorn-Beijsens, over wat haar drijft.
Door Marijke Phoa
Hoofdfoto: Onne van Dixhoorn
Aankomende zondag lanceert OUT LOUD studio haar eerste ‘zine’, een tijdschrift vol interviews, kunst, columns en natuurlijk een showcase van haar eigen collectie. Wat ooit begon als een persoonlijke blog, waar oprichtster Laura van Dixhoorn-Beijsens vooral haar avonturen voor het plannen van haar bruiloft op kwijt kon, groeide de afgelopen maanden uit tot een studio waar zij haar eigen collectie ontwikkelde, een platform voor kunstenaars kon bieden en waar emancipatie besproken kon worden.
Laura komt uit een ondernemersfamilie, zelf studeerde zij muziekmanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en heeft sindsdien menigeen projecten al gestart, maar geen enkele kwam in de buurt bij haar passie voor OUT LOUD studio. ‘Voordat ik begon heb ik een bedrijfsplan opgesteld en deze aan mijn vader gepresenteerd, ik wilde juist zoveel mogelijk feedback krijgen van vrienden en familie zodat ik het echt goed kon opbouwen.’ vertelt Laura. In tegenstelling tot haar lijn zelfgeproduceerde zeep, of haar pop-up thuisrestaurant werd OUT LOUD studio een doordacht plan. ‘Soms begon ik iets spontaans omdat ik het zelf interessant vond om te verkennen, maar wanneer het dan succesvol werd had ik er minder mee, ik miste een doel.’
Een kleine greep uit de Instagram feed van OUT LOUD studio
Doelen voor OUT LOUD studio heeft Laura genoeg. Ze heeft haar eigen collectie pins (broches), is begonnen aan haar eigen kledinglijn en de eerste editie van haar tijdschrift is net van de drukker. Veel inspiratie haalt zij uit haar ervaring in de muziekwereld, zo zijn de pins en de ‘zines’ daar heel populair. ‘Vooral in Engeland doen pins het heel goed, daar is het echt een wereldje. Dan liep ik een koffietentje in en dan reageerde iemand met “wow, heb je een pin van die en die” en dan had ik daar een heel gesprek mee over de kunstenaar.’ Toch verkoopt ze ook heel goed in Nederland, en landen zoals de Verenigde Staten, Spanje, Portugal en Singapore staan op haar bestellijst. Deels komt dit door de samenwerkingen die zij aangaat, haar eerste lijn pins is bijvoorbeeld een collaboratie met grafisch kunstenaar Núria Just, die in Barcelona is gevestigd en daar haar eigen fanbase al heeft.
Het zijn ook juist die samenwerkingen die Laura zoveel energie geven. In de eerste instantie ontstonden die door haar vriendschappen die zij overgehouden had aan de kunstacademie, maar via social media wist zij ook veel te bereiken. ‘Ik heb echt geleerd om brutaal te zijn, anders lukt het gewoon niet. En juist diegene waarvan je dacht dat zij niet zullen reageren, hebben wat van zich laten horen!’ Zo heeft Laura niet alleen een samenwerking met fotografe Mariska Kerpel, maar staan in haar zine ook interviews met model Christina Curry en grafisch kunstenaar Frances Cannon. ‘Het leuke is dat ik nu ook door mensen tegen wie ik opkeek benaderd wordt, dat zij juist weer een idee hebben waarbij zij mijn samenwerking willen hebben.’
De interviews voert Laura allemaal zelf uit en gaan veel over hoe mensen positief met elkaar kunnen omgaan. In plaats van de associatie die mensen hebben met feminisme gaat het helemaal niet over mannen haten, maar om hoe we elkaar positiever kunnen benaderen. Zo plaatste Laura eerder op haar blog de oproep aan vrouwen om elkaar minder af te vallen, ‘juist vrouwen zijn elkaar ergste critici’, zij stelt dan ook voor dat wij allen wat meer mekaars “wonderbra” zijn en “elkaar omhoog helpen en ondersteunen”. Zelf ondervind ze regelmatig wat een fijn gevoel die steun kan geven. Niet alleen ontvangt ze leuke reacties via social media op haar collectie, maar omringt zij zich met ondernemers die elkaar tips geven en elkaar soms een hart onder de riem steken.
Christina Curry in gesprek met Laura van Dixhoorn-Beijsens. Foto: Onne van Dixhoorn
En nu de eerste zine eraan komt, zijn er al plannen voor een tweede? ‘Eerst wil ik even kijken hoe de collectie zich verder ontwikkeld en mij daar op concentreren, maar ik heb het wel issue #1 genoemd, dus misschien dat er toch wel een tweede nog gaat komen!’
Aankomende zondag lanceert OUT LOUD studio haar zine in het Industriegebouw in Rotterdam. Ter gelegenheid van de lancering wordt er voorgedragen uit het tijdschrift, wordt het werk van de verschillende bijdragende kunstenaars tentoongesteld en is er uiteraard de mogelijkheid om stukken uit de collectie te kopen. Let op: neem contant geld mee!