De minimalistische audiovisuele kunst van de Japanse kunstenaar Ryoji Ikeda is overdonderend. Hij maakt gebruik van wiskunde, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Laat het vooral over je heen komen alsof het een muziekstuk is, erover nadenken komt later.
Ryoji Ikeda
15 sep – 2 december 2018
Eye Filmmuseum, Amsterdam
Voor zijn minimalistische audiovisuele kunst maakt de Japanse Ryoji Ikeda gebruik van wiskunde, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Ja, dat klinkt best ingewikkeld. Maar nee, laat je er vooral niet door weerhouden! Ikeda wil namelijk graag dat je het werk over je heen laat komen, zoals je dat ook bij een muziekstuk zou doen. ‘Je kan er altijd later nog over nadenken.’ Zijn metershoge kunstwerken maken in de donkere zalen van het EYE een adembenemende indruk. Zo is op één reusachtig scherm een zee van data te zien, die je gehele gezichtsveld omvat en je bevattingsvermogen ontglipt, en sta je in een ander werk juist middenin abstracte vormen van data en ben je onderdeel van het werk. Dompel je dus onder in een visueel spektakel, en denk er dan later nog een keertje over na.