Een adempauze is in zicht, nog heel even en dan kan de cultuurliefhebber zijn hart ophalen aan al het moois wat theaters en musea te bieden heeft. Vanaf 2 juni mogen musea, bioscopen en theaters weer hun deuren open gooien en iedereen op een gepaste afstand welkom heten. Hoog tijd dus om ook op de website weer iedereen te laten verheugen op wat er zoal te beleven valt.
Een tentoonstelling die insloeg als een meteoor en een krater achterliet van verstilling, was de metaforische tentoonstelling The Abscence of Mark Manders in het Bonnefanten. Een tentoonstelling die ik – tot mijn opluchting – nog nét voordat de musea dicht moesten kon bezoeken. De internationale kunstbeurs TEFAF was net vroegtijdig afgelast, waardoor er in heel Maastricht een zekere teleurstelling, opluchting en spanning heerste. Een kleine associatie met quarantaine kon dan ook niet wegblijven tijdens mijn bezoek aan de – vaak poëtische – beelden van Manders.
Goed om te weten:
De zalen zijn in drie delen ingericht, eerst wandel je door ruimtes die moeten aanvoelen als een woonkamer, vervolgens loop je door het gedeelte dat het meest op een museum moet lijken en ten slotte eindig je in het atelier van de kunstenaar.
Op de biënnale van Venetië in 2013 speelde Manders ook al met ruimtes en hoe deze de associaties bij zijn werk beïnvloeden. Naast alle werken in zijn tentoonstelling in het Nederlandse paviljoen, lag er bijvoorbeeld ook een sculptuur in de supermarkt verderop in de stad.
Leuk om te weten:
Om juist de verkeerde associaties te voorkomen, maakt Manders zelf de inhoud van alle kranten die je in zijn werken ziet. Hij gebruikt daarvoor een Engels woordenboek en kopieert en plakt de woorden vervolgens tot krantenartikelen.
The Abscense of Mark Manders
4 februari – 23 augustus 2020
Bonnefanten, Maastricht