De Oude Kerk | Giorgio Andreotta Calò

Vandaag is rood. De kleur van jouw lippen, de kleur van de liefde en van bloed, aldus zanger Marco Borsato. Daar kan dan nu een nieuwe toevoeging bij. Rood is namelijk ook de kleur van de Oude Kerk.

Door: Marijke Phoa

Giorgio Andreotta Calò – Anastasis
25 mei 2018 – 23 sep 2018
Oude Kerk Amsterdam

Kunstenaar Giorgio Andreotta Calò heeft de Oude Kerk in Amsterdam met ruim 1600 m² rood folie bedekt, waardoor de gehele kerk in een helder rode gloed ondergedompeld is. We kunnen je vertellen, dat is heftig. Je waarneming verandert compleet. De Kerk nodigt regelmatig kunstenaars uit om site-specific werk te maken in relatie tot het gebouw en haar geschiedenis. Eerder zagen wij bijvoorbeeld al Christian Boltanski die op de vele begraafplaatsen reageerde en Sarah van Sonsbeeck die verwees naar de relatie van de kerk met zeelieden en nu is dus de Italiaanse Calò aan de beurt.

Calòs koos ervoor om in te gaan op de transitie die het gebouw van een Katholieke kerk naar een Protestantse kerk maakte. Op 23 augustus 1566 werden alle Rooms-Katholieke kerken in Amsterdam gestript van hun beelden, om zo aan een sobere Protestantse stijl te voldoen. Aangezien de kunstenaar uit Italië komt – een land waar ze een dergelijke omwenteling niet hebben gehad – was het voor hem een raar gezicht een van origine Katholieke kerk te zien die in zo’n gestripte vorm nog in gebruik was genomen.

Hij koos rood vanwege de prominente kleur die het inneemt in het Katholieke geloof. Naast bijvoorbeeld de rode kleur van de Duivel, is rood ook een bekende kleur van de gewaden van kardinalen en de paus. En misschien nog wel het meest bekend is de rode mantel van Sinterklaas, waar de Oude Kerk – de voormalige Sint Nicolaaskerk – vroeger aan gewijd was. Door de kerk weer in het rood te steken heeft Calò geprobeerd weer een beetje van die Katholieke retoriek terug te stoppen in de kerk. En met de rode gloed, die je ook in een donkere kamer (om foto’s in te ontwikkelen) ziet, probeert hij misschien de kerk een beetje te beschermen tegen nog meer ontwikkelingen.

De verwijzing naar met een donkere kamer maken we niet zomaar. Ondertussen maakt de kunstenaar namelijk ook gewoon nieuw werk. Door lichtgevoelig materiaal te gebruiken, maakt hij een afbeelding van de vensters van de kerk. Deze foto’s worden later in 2019 vervolgens tentoongesteld tijdens de Triënnale van Milano. Hij heeft dus eigenlijk één grote studio voor zichzelf gecreëerd, maar wat een toffe werkruimte is het!